WELKOM BIJ IVIO
”Iedereen heeft het recht op goed onderwijs, ongeacht tijd of plaats.”
“Iedereen heeft het recht op goed onderwijs, ongeacht tijd of plaats”. Zo zou de filosofie achter IVIO getypeerd kunnen worden. Sinds 1936, toen professor dhr. PH. A. Kohnstamm IVIO oprichtte in samenwerking met dhr. Wiedhaup, is het doel van stichting IVIO (Instituut voor Individueel Onderwijs) om mensen te laten deelnemen aan de maatschappij. Dit kan alleen als zij beschikken over voldoende kennis en vaardigheden.
IVIO, hoewel al ruim 85 jaar oud, innoveert, straalt ambitie uit, verbetert het onderwijs en draagt bij aan participatie in de samenleving van kinderen tot volwassenen.
Visie
Overdracht van kennis en vaardigheden is essentieel voor het voortbestaan van de beschaving. Mensen laten deelnemen aan de maatschappij kan alleen als zij beschikken over deze bagage. Daarom is IVIO (Instituut Voor Individuele Ontwikkeling) opgericht in 1936, namelijk om iedereen die mogelijkheid te bieden.
Missie
De filosofie van de oprichter van IVIO, prof. Kohnstamm, blijft nog altijd een belangrijke basis, namelijk het verzorgen van goed onderwijs voor de minder kansrijken in deze samenleving. Als we die filosofie een actuele vormgeven, dan komen we uit bij ondernemend onderwijs. Daarbij gaat het er niet alleen om het onderwijsinhoudelijk te veranderen. Het gaat er ook om te werken aan beter onderwijs tegen minder kosten.
Innovatie
Ondernemend onderwijs ligt in de lijn van de visie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen: “Als iedereen een gelijke kans krijgt, dan kan al het talent in Nederland bloeien.” De doelstelling van IVIO is dan ook om samen met het onderwijsveld en met beleidsmakers een impuls te geven aan een meer op individuele talentontwikkeling en excellentie gerichte onderwijsfilosofie. Kohnstamm pleitte in dat verband ruim 80 jaar geleden al voor ‘de ontwikkelbaarheid van de aanleg’. Het lijkt erop dat de filosofie van Kohnstamm niet alleen zal overleven, maar zelfs een ‘revival’ te wachten staat in deze tijd. En het is zeker dat naast bestaande ook nieuwe doelgroepen en markten zullen kennismaken met de dienstverlening en de innovatiekracht van de huidige IVIO-ondernemingen.
Drs. Meine Breemhaar
Voorzitter Stichting IVIO
Vanuit een rijke traditie
In het begin van de jaren ’30 heerste er grote werkloosheid in Nederland. Om een grote groep jonge werklozen te helpen, werden er cursussen georganiseerd door het Amsterdams Comité voor Volksontwikkeling en het Arbeidsbureau. Er was veel belangstelling voor de cursussen, maar toch waren ze niet succesvol. De klassikale aanpak en de leermiddelen bleken niet geschikt voor deze heterogene groep volwassenen. De cursisten hadden feitelijk maar één overeenkomst: hun werkloosheid.
Na enkele jaren werd het ministerie van Sociale Zaken bij deze problematiek betrokken. Het benaderde Prof.dr. Ph.A. Kohnstamm met het verzoek studieprogramma’s met een individuele benadering te maken.
Individueel onderwijs
Kohnstamm had tijdens een reis naar Engeland kennis gemaakt met het Daltononderwijs. Hij was hier zo van onder de indruk, dat hij de cursussen voor werklozen volgens dit systeem wilde aanpakken. In dit systeem stond individueel onderwijs centraal, iets wat heel uniek was in een tijd waarin klassikaal onderwijs werd gegeven volgens een strak regime.
In 1936 werd de naam van Kohnstamm’s Daltoniseringsinstituut gewijzigd in Instituut Voor Individueel Onderwijs, oftewel: Stichting IVIO. IVIO’s werkgebied werd al snel uitgebreid tot heel Nederland, echter het kantoor heeft tot 1972 in Amsterdam gestaan. In dat jaar is IVIO-kantoor gaan houden in Lelystad, tot 2008. Vanaf medio 2008 houdt IVIO-kantoor in Lelystad en Almere.
Unieke principes
Vanaf die tijd heeft het onderwijs drie peilers gekend: 1) een curriculum dat zo geschreven is dat de leerling het in kleine stapjes kan doorlopen 2) met behulp van een coach die helpt om te motiveren, als een leerling vastloopt en/of bij studievaardigheden en 3) een docent op afstand die de leerinhoudelijke ontwikkeling in de gaten houdt met behulp van zorgvuldig geselecteerde taken die formatief (ontwikkelend) en summatief (afrondend) gebruikt worden. Het unieke van IVIO was dat het onderwijs modulair werd gegeven; meerdere modulen vormden aldus een complete opleiding, zoals trouwens ook nog steeds vaak het geval is.
Bij het ontwikkelen van de IVIO-opleidingen door IVIO-Opleiding en Didactiek (nu IVIO-Opleidingen) werd uitgegaan van de volgende onderwijskundige principes: personaliseren van het aanbod, activeren van de leerling en innoveren van de leerstof.
Brede ontwikkeling
Vanaf de jaren ’40 tot nu is IVIO, in welke hoedanigheid dan ook, nauw betrokken bij onderwijszaken en -ontwikkelingen in Nederland. Hierbij valt te denken aan de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, waarvoor geschoold personeel nodig was. Daarnaast werd gestart met schriftelijke cursussen. Deze aanpak ontwikkelde zich tot wat we vandaag de dag kennen als afstandsonderwijs.
De examinering van de uitgegeven cursussen is altijd in eigen hand gehouden. Het halen van een IVIO-diploma werd een nationaal begrip. Tegenwoordig is IVIO-Examenbureau aanspreekpunt en organisator voor het jaarlijks afnemen van ruim vijfduizend examens voor scholen en instellingen die niet meedoen met het reguliere examenaanbod. Andere IVIO-organisaties, zoals De Wereldschool en IVIO@School, doen mee met het reguliere aanbod van de Staatsexamens. De cursisten van IVIO Opleidingen worden opgeleid tot het behalen van het NT2-staatsexamen. Leerlingen in het buitenland kunnen zowel Staatsexamen doen, als het hoog aangeschreven International Baccalaureate Diploma en het Certificaat Nederlands als Tweede Taal (CNaVT).
Naast het daadwerkelijk maken en bieden van onderwijs heeft Stichting IVIO zich ook altijd beziggehouden met het uitgeven van eigen lesmateriaal. In de drukkerij werd ook de bekende AO-reeks, voorheen De Flits, gedrukt. Zelfs vandaag nog is Actuele Onderwerpen (AO) een boekje dat interessante onderwerpen aanstipt van gebeurtenissen die op dit moment plaatsvinden.
Vlak na de Tweede Wereldoorlog, in 1948, werd gestart met het verzorgen van onderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenland. IVIO-Wereldschool was een feit, en heeft viert inmiddels haar 75-jarig bestaan! Door de jaren heen hebben duizenden kinderen middels luchtpost hun dictees en rekensommen opgestuurd naar de docenten van IVIO-Wereldschool. Inmiddels vindt de begeleiding via internet en e-mail en videolessen plaats.
Jaren ’60 t/m ’90
In de jaren ’60, ’70, ’80 en ’90 heeft Stichting IVIO heel veel (en uiteenlopende) projecten voorbij zien komen. Honderden medewerkers van IVIO waren dagelijks aan het werk om cursisten en deelnemers van het beste onderwijs en de beste begeleiding te voorzien.
Een groot en noemenswaardig project was Educatie en Werkgelegenheid Molukkers. Dit ging, in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken, van start in 1987. Ruim 1200 werkzoekenden van Molukse afkomst werden getest, functiegericht getraind en uiteindelijk op een baan geplaatst. Het project was een groot, landelijk succes.
Sinds de jaren ’90 werd het opleidingsstelsel DIOR (de Documentaire Informatievoorziening Opleidingen Rijksoverheid) uitgevoerd door IVIO. Deze opleidingen werden aangeboden onder de vlag van IVIO-DIOR.
Door projecten als deze is het netwerk van docenten en trainers van Stichting IVIO opgebouwd en gegroeid. Dit netwerk van inmiddels ruim drieduizend onderwijs- en opleidingskundige vakmensen werd gekend als IVIO Personeelsbank. Vandaag de dag kennen we de personeelsbank als onderdeel van Metafoor Onderwijs (metafooronderwijs.nl).
Nieuw begin
In 2002 heeft de Stichting IVIO de activiteiten ondergebracht bij de KMM Groep (Kennis, Marketing en Media Groep), verdeeld over de zelfstandige bedrijven waaronder IVIO-Wereldschool, IVIO-Opleidingen en IVIO-Examenbureau. In de loop van de tijd zijn uit deze activiteiten o.a. IVIO@School en Infinity College ontstaan. Daarnaast is LanguageOne, een organisatie waaronder een aantal toonaangevende Nederlandse scholen in het buitenland vallen, sinds 2019 onderdeel van IVIO. In juni 2023 is ook Edufax als aanbieder van afstandsonderwijs opgenomen in de IVIO-familie.
Stichting IVIO is nog steeds actief, en richt zich op het initiëren van onderwijskundige vernieuwing in de geest van haar oprichter, professor Kohnstamm. Voorbeelden hiervan zijn de uitreiking van de Kohnstammprijs, de Andries Greinerprijs en de IVIO-lezing. Stichting IVIO is daarmee ook in de komende jaren de inspirator van de IVIO-bedrijven en de uitdrager van de idealen van haar oprichter.
Kohnstammprijs
Het bestuur van Stichting IVIO heeft in 1986 de Kohnstammprijs in het leven geroepen. De prijs van €5.000,- wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie van wie de activiteiten overeenkomen met de doelstelling van Stichting IVIO: het leveren van een bijdrage aan goed onderwijs voor ieder.
Eerdere winnaars zijn:
- 2003: het Educatie Netwerk voor mensen met een verstandelijke handicap, te Tilburg. Dit netwerk wordt gevormd door het ROC Midden-Brabant, de Sociaal Pedagogische Dienst Tilburg, de Volksuniversiteit Terra Nova en Amarant.
- 1996: De Splitsing te Emmen
- 1993: mevrouw Inger de Koningh-Steinmetz van de Deltascholengemeenschap te Bussum
- 1990: Open Scholengemeenschap Bijlmer te Amsterdam
- 1988: de Werkgroep Türkçe Abece
- 1986: Activiteitencentrum te Kerkrade.